leukpsychologie

De Zes Archetypes van de ‘Doorzetter’: Waarom je stug vasthoudt aan slechte ideeën (volgens de psychologie)

gemini generated image 99r8m899r8m899r8

Je zit al 45 minuten vast in de file, maar “Ik ben al zo ver!” Je bent halverwege een belabberd boek, maar “Ik móet weten hoe het afloopt.” Je date is vreselijk, maar “Ik betaal al voor de drankjes!”

Waarom blijven we investeren in iets waarvan we al weten dat het een verloren zaak is?

Dit fenomeen heet in de psychologie de Escalation of Commitment (escalatie van toewijding). Onze hersenen haten het om verlies toe te geven. We rationaliseren dat de investering (tijd, geld, moeite) alleen de moeite waard is als we volhouden. Het is het psychologische mechanisme dat zegt: “Ik heb al zoveel betaald, nu moet het wel goed komen.”

We identificeren zes archetypes van deze hardnekkige ‘Doorzetter’ die we allemaal in onszelf herkennen.


1. De Vrije Val van De Binge-Watcher

Het probleem: Het is $3$ uur ’s nachts. Je bent al zeven afleveringen lang door een matige serie aan het ploegen. Je weet dat de serie niet beter wordt.

De Rationalisatie: “Ik heb er al zoveel tijd in gestopt, het zou zonde zijn om nu te stoppen. Morgen zie ik wel weer hoe ik functioneer.”

De Psychologie: Dit is het puurste voorbeeld van de Sunk Cost Fallacy (verzonken kostenfout). De ‘investering’ is je slaap en je tijd. Je brein ziet het stoppen als een volledig verlies van de uren die je al hebt verspild.

2. De Plichtsgetrouwe van De Prutsprojecten

Het probleem: Je bent al een week bezig met een doe-het-zelf-project dat je $2$ uur had moeten kosten (bijvoorbeeld een kast in elkaar zetten zonder handleiding). Het staat scheef, maar het moet af.

De Rationalisatie: “Nog één schroef. Nog één keer proberen. Ik ben geen opgever.”

De Psychologie: Dit gaat over Inconsistentievermijding. Je wil niet toegeven dat je inschatting (en je handigheid) verkeerd was. Stoppen voelt als een deuk in je zelfbeeld en een bevestiging van incompetentie.

3. De Zelfkastijder van De Slechte Dates

Het probleem: Je bent op een date die overduidelijk nergens heen gaat. Jullie hebben nul chemie en je bent al $90$ minuten aan het praten over de belastingaangifte.

De Rationalisatie: “Ik ben er nu toch. En wie weet, misschien komt het in de laatste $10$ minuten nog goed. Ik heb me er al voor aangekleed.”

De Psychologie: De focus ligt op de tijdsbesteding en externe verwachting. Je hebt je tijd geïnvesteerd en wil dat deze investering (de date zelf) een positief resultaat heeft, om zo de afwijzing van de niet-date te vermijden.

4. De Optimist van De Werk-Helden

Het probleem: Je bent al drie jaar bezig met een carrièrepad dat je ongelukkig maakt. Je weet dat je moet stoppen en iets anders moet doen.

De Rationalisatie: “Nog één promotie. Nog één training. Dan, en pas dán, zal ik gewaardeerd worden en wordt het beter.”

De Psychologie: Dit is de Overschatting van Toekomstige Beloningen. Je brein plakt een onevenredig grote positieve waarde op een toekomstige gebeurtenis (de promotie) om de huidige misère te rechtvaardigen. Je bent te dicht bij de ‘winst’ om nu al op te geven.

5. De Loyaliteitsmartelaar van De Vriendenkring

Het probleem: Je hebt een vriendschap die al jaren giftig is. Het kost je meer energie dan het oplevert, maar jullie kennen elkaar al sinds de kleuterschool.

De Rationalisatie: “Ik kan haar toch niet laten vallen? Ik ben haar enige echte vriend(in). Dit hoort bij vriendschap.”

De Psychologie: Dit wordt gedreven door Normatieve Toewijding en het Identiteitsbehoud. De vriendschap is verweven met je identiteit en je gevoel van loyaliteit, waardoor loslaten voelt als een breuk met je waarden.

6. De Gestoorde Koper van De Aanbiedingen

Het probleem: Je hebt $10$ minuten in de rij gestaan voor een ‘geweldige’ aanbieding (bijvoorbeeld een nutteloos keukenapparaat). Je komt thuis en weet dat je het nooit zult gebruiken.

De Rationalisatie: “Nou ja, ik heb er in ieder geval $70\%$ korting op gehad. Ik had deze kans niet mogen laten lopen. En wie weet, ooit…”

  • De Psychologie: Hier speelt de Aversie tegen Spijt (Regret Aversion). Je bent meer bang om spijt te krijgen van het niet kopen (het mislopen van de ‘deal’) dan van de spijt over de aankoop zelf. De investering (de $10$ minuten in de rij) moet worden beloond.

De Oplossing (met een knipoog):

De psychologische remedie? Vraag jezelf: “Als ik hier nu nog niet aan begonnen was, zou ik dan nu beginnen?”

Als het antwoord luid en duidelijk ‘Nee!’ is, dan is de beste investering die je nu kunt doen… de ‘cut your losses’-investering. Stop die serie, gooi dat scheve kastje weg, en drink het drankje alleen op. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn.

gemini generated image fh7bwtfh7bwtfh7b
Hi, I’m Nicole

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *